Dofinansowanie z MEN na pracownie przyrodnicze
Dofinansowanie z MEN na pracownie, to wyjątkowa okazja dla szkół podstawowych, by otrzymać pokaźne środki na pomoce dydaktyczne, bez konieczności wnoszenia wkładu własnego.
Pierwszy etap procedury dofinansowania zakończył się. Ostateczne decyzje będą jednak po zapadać po wakacjach.
Pierwszy etap dofinansowania
Procedura dofinansowania, ogłoszona przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zawierała ustalenia dotyczące zasad składania wniosków. Termin ich przesłania był ostateczny i minął 29 maja 2020 r. Około 120 szkół złożyło zapotrzebowanie, zawierające cyfrowe bezprzewodowe urządzenia PASCO do przeprowadzania doświadczeń na lekcjach przedmiotów przyrodniczych, o wartości od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Drugi etap dofinansowania
Ostateczne rozstrzygnięcia zapadną jednak po wakacjach.
Po otrzymaniu środków z MEN, szkoły będą musiały zrobić rozeznanie w aktualnej sytuacji rynkowej i podjąć decyzję, jakie pomoce zostaną ostatecznie zakupione a przetarg rozstrzygnie kto będzie ich dostawcą.
Jeśli we wniosku do MEN szkoła umieściła urządzenia cyfrowe do wykonywania doświadczeń, może dokonać wyboru ich specyfikacji, biorąc pod uwagę, że zakupione urządzenia:
· muszą być łatwe w obsłudze, aby każdy nauczyciel mógł wykorzystać je na lekcji (najlepiej, jeśli mają gotowe, wbudowane w system doświadczenia, zgodne z polską podstawą programową);
· powinny być bezprzewodowe oraz posiadać inne cechy pozwalające na szybkie, sprawne i wygodne użycie ich na lekcji w pracowni i w terenie;
· muszą być trwałe, najlepiej objęte pięcioletnią gwarancją producenta.
Jeśli szkoła nie umieściła żadnych urządzeń cyfrowych we wniosku do MEN, może wziąć pod uwagę argument, że wykonywanie choćby części doświadczeń metodami cyfrowymi jest we współczesnej szkole koniecznością. Trzeba więc zaopatrzyć się w podstawowe elementy takiego zestawu doświadczalnego z każdego przedmiotu.
Drugiej szansy na takie dofinasowanie dla szkoły już nie będzie. Warto przemyśleć decyzję, by nie zmarnować środków na zakup sprzętu, który w rękach uczniów popsuje się po krótkim czasie lub z innych powodów będzie zalegał w szafach bezużyteczny.